Friday, July 10, 2009

我的炒股经历(2):第一桶金

2002年美国最大的能源公司Enron倒闭,许多Enron的雇员所有退休金都在Enron的股票上,一夕之间全都没了。(这样的悲剧,后来又在MCI Worldcom, Fannie Mae和Freddie Mac等上重演了很多次。)可是Enron的几个头头,一方面跟公司员工保证公司没有问题,一方面自己偷偷把股票卖掉。这件事件引发了美国国会的司法改革,这项司法改革又让我有机会在股市上赚到第一桶金。

我所说的司法改革就是Sarbane-Oxley法案。该法案规定,公司的头头,如果交易本公司的股票,必须在两天内用电子的方式向SEC汇报,而SEC必须马上把该信息放到一个电子资料库供大众调阅。在这以前,公司的头头只须在两个月内用书面方式汇报他们的交易。书面汇报往往在SEC就被存档,除非有人到SEC的档案库调阅,他们的内幕交易没人知道。那时华尔街时报每周会去调阅一次。

这项法案实施后,我写了一个程序,实时调阅SEC的电子资料库。一旦有哪个公司的头头汇报他们的内幕交易,我在一秒钟内就知道。如果是买的话,我马上跟进。一个星期后,当华尔街时报报道这项消息时,股票暴涨,我就顺势卖掉手中的持股。半年的时间内,我把二十万的本钱炒到一百万以上。

这个经历告诉我:信息就是金钱,如果你能比别人更早一点获得信息,你就能赚大钱。

3 comments:

  1. Mike,

    1.Does the insider-tracing strategy work in bear market? I remembered I got bit off at CFC where I followed its CFO starting to buy back when company is shattered by subprime mortgage back to 2008.

    2.What are criteria you using to justify the valuation of insider activity ? Does it base on trade frequency, % net shares, or who make trade?

    3.Could you give me tips how to access SEC database in realtime? It would be great if you have online resource for reference.

    Thanks in advance

    Eric

    ReplyDelete
  2. Eric,

    Please read my next article before you try that.

    With regard to question 2, there is no hard and fast rule. Generally speaking, CEO and COO carry more weiht, CFO and 5% owners carry less weight, directors carry no weight.

    With regard to question 3, you can go to SEC's website or you can sign up for insiderscoop.com

    ReplyDelete
  3. "那时华尔街时报每周会去掉阅一次。"

    Interesting story, MZ.
    I just got to your blog.

    May I suggest 调阅 instead of 掉阅?

    Thanks.

    ReplyDelete